Instagram

Showing posts with label sedih. Show all posts
Showing posts with label sedih. Show all posts

Thursday, 24 March 2016

Cara Atasi Kesedihan dan Kekecewaan

Bila sedih, kecewa nak buat apa?

Ubat Patah Hati
Hancur hatiku.. menjadi keping-keping


Hai guys!
Sedih ya? Saya tahu apa yang anda rasa. Sebab saya pun dalam mood bersedih. Huhu

Dalam hidup yang penuh ujian ni, siapa yang tak pernah rasa sedih dan kecewa kan?
Kalau ada yang tak pernah rasa, jangan banyak bunyi ye.. Diam je. Dan cuba fahami walaupun mungkin korang tak berapa faham. Mihmihmih.

Tipula kalau saya cakap saya tak pernah menangis. Kalau tak masakan saya digelar Ratu Air Mata. Mihmihmih. Hatiku sangat lembut(selembut gula-gula kapas) kihkihkih. Ni mungkin kesan daripada mak yang layan drama Oshin sepanjang mengandung. Nangis je manjang. Huhu.

Okay, taknak bebel panjang-panjang. Cuma nak share cara saya hadapi segala rasa yang tak menyenangkan ni,

1)   Cari tempat yang tenang

Keluar dari suasana yang tak menyenangkan tu. Macam mana tu? Haa.. pilih la satu tempat yang menenangkan. Alaa.. buat la ala-ala vacation. Kalau rasa macam vacation tu lama, ambil cuti dalam sehari, semata2 untuk perbaiki mood. Kalau tak boleh sehari pun, beberapa jam pun jadilah. Bila dalam keadaan sedih, saya sangat2 memerlukan masa bersendirian. Sebab, kalau bersendirian lebih tenang, dan boleh muhasabah diri sikit. Dalam masa yang sama boleh nangis puas-puas. Ini yang paling penting sebenarnya. Huhuhu. Sadiss..
Selalunya saya suka pergi tempat yang ada banyak kucing, atau tempat yang ada air, ada ikan dan lain-lain lagi.

2)   Makan atau minum sesuatu yang saya suka

Kalau dalam mood berduka lara ni, saya sukakan sesuatu yang sejuk. Jadi, aiskrim la yang selalu menjadi pilihan. hihihi

3)   Bawa tafsir al-Quran

Ni memang takkan tinggal kalau time sedu sedan macam ni. Wajib! Bukankah dengan mengingati Allah, hati-hati akan menjadi tenang. Percaya laah.. memang akan tenang. Tengah-tengah ambil angin ke sudah solat ke sambil minum atau makan ke. Haa, bukak lah tafsir tu. Bukak je la helaian mana pun, randomly. Lepas tu, baca lah terjemahan atau tafsir tu. Baca je... selalunya kalau dalam keadaan macam ni, belek je mana2 bahagian tafsir tu, lepas tu, baca jer. Tetiba je akan jumpa ayat yang akan menenangkan hati atau menjadikan saya lebih positif. Ajaib sangat rasa. Huhu. Sesungguhnya Allah itu sangat dekat.. Kerdilnya rasa diri + hina + teruk. Cari Allah masa susah jer. Huhu.

4)   Fikir positif

Tak salah kalau nak nangis, nangis la puas-puas. Seriously lega rasa bila nangis. Tapi janganlah sampai memudaratkan diri. Fikir dunia ni sementara je. Akhirat la destinasi sebenar dan selama-lamanya. Kadang-kadang tu, kena pandai psiko diri sendiri. Supaya tak diikutkan sangat rasa tu. Mungkin apa yang kita rancang tak berjalan seperti yang dirancang. Tapi kena ingat jugak, dalam kita merancang tu, Allah pun merancang sesuatu untuk kita. Sudah tentunya rancangan Allah adalah yang terbaik. Jadi, bersangka baiklah pada Allah. Kena yakin, Allah nak bagi sesuatu yang lagi baik lepas ni. Okay? So, senyum sikit ye. Hehe.

5)   Cari kawan yang positif

Kalau rasa tak boleh nak duduk sorang-sorang, perlukan seseorang untuk luahkan segala rasa, haa keluarlah cari kawan. Tapi, pastikan kawan yang POSITIF ok? Yang boleh support kita. Bukan kawan yang akan memudaratkan lagi kesedihan kita.

6)   Sibukkan diri


Dan yang terakhir, lepas dah buat semua ni, cubalah menyibukkan diri. Buatlah apa-apa pun. Jangan tak buat apa-apa. Sebab bila takde buat apa, fikiran kita akan melayang-layang pastu mulalah terbayang-bayang saat yang menyedihkan tu. Cuba elakkan dari masa tu kosong tak buat apa.

Tambah sikit lagi, kalau yang jenis gila-gila sikit perangai tu, mesti ada kawan yang sekepala kan, pergilah lepak dengan diorang. Hehe.

okay, tu je setakat ni. Korang pulak macam mana? Apa korang buat nak atasti kesedihan ye? Share la sini. Mana tau boleh cuba jugak nanti. Hehe
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...